Zorgstructuur
Ieder kind is welkom
Op Het Anker staat de zorg voor leerlingen centraal en ieder kind met of zonder ondersteuningsbehoefte, is in principe welkom. We hebben de taak om voor ieder kind adequaat onderwijs te realiseren. Daarmee bedoelen we dat het onderwijs zoveel mogelijk is afgestemd op wat het kind nodig heeft, zowel in pedagogisch (opvoedkundig) als didactisch (onderwijskundig) opzicht.
Van elkaar leren in de stamgroep
Vanuit onze Jenaplanvisie werken we altijd met stamgroepen.Meestal zitten er twee leerjaren in een stamgroep. Wij zien verschillende leeftijden in een groep als een voordeel en vergroting van kansen in hun onderwijs. De groep blijft zo beter in balans. En jong leert van oud en oud leert van jong. Kinderen leren in een stamgroep omgaan met de anderen. Ze leren hun eigen rol in de stamgroep kennen en ontwikkelen Vanuit deze zelfbewuste houding leren ze anderen niet alleen te respecteren, maar ook voor hen te zorgen en hun eigen gedrag te verantwoorden. Vanuit deze zelfbewuste houding leren ze ook vaardigheden als communiceren en samenwerken
Elk kind in zicht
In ons leerlingvolgsysteem ParnasSys staan alle gegevens van de kinderen, hun toetsresultaten, gesprekken met ouders en gegevens die invloed kunnen hebben op het functioneren van het kind, zoals gezondheid en belangrijke gebeurtenissen. Via het ouderportaal kunnen ouders een deel van die gegevens bekijken en controleren.
Onderwijs dat een kind nodig heeft
We volgen de vorderingen van de kinderen nauwkeurig en leggen ze vast in het leerlingvolgsysteem. Met deze gegevens stellen we plannen op, zodat we de onderwijsbehoeften van elk kind kunnen vertalen naar de dagelijkse praktijk. Zo krijgt elk kind het onderwijs dat het nodig heeft. We bespreken regelmatig de resultaten, binnen het team en met de ouders

Doelgericht werken en toetsen
Onze school gebruikt de methode onafhankelijke toetsen van Cito "Leerling in Beeld " om de kinderen te toetsen op het gebied van rekenen/wiskunde, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. Deze toetsen nemen we twee keer per jaar af. De toetsen geven over 8 jaar een goed beeld van de ontwikkeling en vooral de groei ten opzichte van zichzelf van kinderen op de diverse gebieden. Ook kunnen we zo zien waar een kind staat ten opzichte vande groep en het landelijk gemiddelde. Veel vaker toetsen we de aangeboden leerstof, zodat de leerkracht een beeld krijgt of de doelen zijn behaald, die in de voorgaande periode zijn gesteld. Op sociaal emotioneel gebied werken wij met de vragenlijsten van Leerling in Beeld. Dit geeft ons een goed beeld van het functioneren van het kind op dit gebied. In groep 8 gebruiken wij de Doorstroomtoets van Leerling in Beeld.
Zorg voor het jonge kind
We houden de ontwikkeling van onze kleuters goed in de gaten. Ook zij worden meegenomen in het cyclische proces. We volgen de leerlijnen van Parnassys. Als er een vermoeden van hoogbegaafdheid is, gebruiken wij het observatie instrument SIDI-po.
De IB-er weet alles over zorg op school
Onze intern begeleider weet alles over zorg op school. Bijvoorbeeld over hoe we omgaan met dyslexie, ADHD, leerproblemen, sociaal-emotionele problemen, kinderen die al verder zijn dan de rest van hun groep, maar ook over hoe we de ontwikkelingen van onze leerlingen volgen.
Extra aanbod en uitdaging voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Op onze school bieden we een brede zorg en zet het team zich elke dag in om deze zorg aan alle leerlingen te bieden. Een centraal thema in het onderwijs is ‘omgaan met verschillen’, hierdoor is ook de aandacht voor (hoog-)begaafdheid toegenomen. Naast kinderen die extra instructie nodig hebben, zijn er ook kinderen die een extra uitdagend aanbod nodig hebben. Voor hoogbegaafde kinderen uit de hele regio hebben wij de Kwadraatafdeling. Hier wordt voltijds onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen gegeven.
Schoolondersteuningsprofiel het Anker
Toelatingsbeleid
Het toelatingsbeleid geeft aan wat de voorwaarden en grenzen zijn voor plaatsing. De school geeft aan wanneer een leerling geplaatst kan worden op de locatie. Voorwaarden kunnen betrekking hebben op regelgeving (een TLV, de leeftijd enz.), maar ook de leerbaarheid, gedrag en zelfstandigheid van de leerling, de mogelijkheden van de school, de groep en medeleerlingen, de leerkrachten en inzet van ander personeel en de samenwerking met de ouders. Bij aanmelding van een leerling met extra zorg- en of onderwijsbehoeften, zullen we alle factoren wegen en tot een afgewogen besluit komen. Bij dit proces zijn in ieder geval de intern begeleider en directeur betrokken. De uitkomst vormt de onderbouwing voor besluitvorming voor plaatsing op de locatie van aanmelding, of plaatsing op een andere school (zorgplicht). Het is van groot belang dat het toelatingsbeleid duidelijk is en gehanteerd wordt. Het afwegingskader dat gehanteerd wordt voor plaatsing, wordt ook gehanteerd gedurende de schoolloopbaan, indien de leerling op enig moment een OPP nodig heeft of in aanmerking komt voor een TLV.
Basisondersteuning
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling. Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school nog kan.
Voor kinderen binnen onze basisschool die onvoldoende hebben aan de basisondersteuning onderzoeken we wat nodig is om hen binnen onze eigen school te laten blijven met een passend aanbod. Voor deze kinderen stellen wij een OPP (OntwikkelingsPerspectiefPlan) op. Het gaat om kinderen die
- Na de basisschool uitstromen naar Praktijkonderwijs
- Een arrangement krijgen vanuit de middelen voor zware ondersteuning van het samenwerkingsverband
- Zeer waarschijnlijk gaan uitstromen naar gespecialiseerd onderwijs
We brengen zo goed mogelijk in kaart waar de sterke kanten van het kind liggen en wat het kind vooral belemmert in zijn ontwikkeling. Er wordt goed gekeken wat de eigen ondersteuningsbehoeften van het kind zijn en hier wordt een passend plan op geschreven. Er wordt gekeken wat het kind kan en wat het nog moet leren en hoe dat georganiseerd wordt binnen de eigen school. De intern begeleider van onze school speelt een belangrijke rol in dit gebeuren, en ook vanuit Viviani kijkt een medewerker van het bovenschools ondersteuningsteam graag mee. Ouder(s) worden betrokken bij het plan, dit is zelfs wettelijk verplicht. Zij ondertekenen voor instemming met het deel waarin beschreven staat hoe het plan uitgevoerd gaat worden. In tussentijdse gesprekken met de ouder(s) en de andere betrokkenen vanuit de school kan het plan worden bijgesteld. Deze evaluatie vindt minimaal één keer per jaar plaats, maar het liefst natuurlijk vaker.
Het samenwerkingsverband
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl.
Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.